„Przemysł Technologie Biznes – rozmawiamy o nowoczesnym, cyfrowym przemyśle, o jego transformacji, automatyzacji i robotyzacji, o tematach istotnych dla menadżerów i inżynierów. Nazywam się Zbigniew Piątek. Cześć!” – tym hasłem będę witał się z Państwem w kolejnych odcinkach nowego podcastu. Zapraszam do zapoznania się!

Wydawanie podcastu to mój debiut w tym zakresie i jednocześnie znak czasów. Sam wielokrotnie – czy to podczas podróży, czy poza regularną pracą – słucham nagrań dotyczących biznesu, gospodarki czy bieżących wydarzeń. Z drugiej strony od lat przeprowadzam wywiady, które są publikowane w tradycyjnej formie pisanej i dotyczą głównie działalności firm z branży automatyki przemysłowej. Postanowiłem połączyć te doświadczenia, przenosząc uwagę z firmy na osobę i z zagadnień ogólnych na tematy konkretne – takie jak transformacja cyfrowa, o której rozmawiam w drugim odcinku podcastu. Jest to mój projekt indywidualny, niekomercyjny, do którego zapraszał będę ciekawe osoby z branży przemysłowej. Oprócz rozmów pojawiały się będą również odcinki solo, takie jak poniższy, gdzie będę komentował bieżące wydarzenia i trendy w branży.

Podcast dostępny jest w platformach:Spotify, Apple Podcast, YouTube Podcast. Pozdrawiam i zapraszam do słuchania! Zbigniew Piątek

Odcinek 1: Roboty mobilne w natarciu

Zapraszam do wysłuchania pierwszego odcinka podcastu „Przemysł Technologie Biznes”, w którym omawiam tematykę podcastu, przedstawiam informacje o krajowym rynku robotyki mobilnej oraz o zmianach w tej branży na poziomie globalnym. W ostatnich latach mamy do czynienia z licznymi przejęciami producentów robotów. Najnowszym jest akwizycja firmy Clearpath Robotics przez koncern Rockwell Automation. Co to wszystko zmienia na rynku i jakie są perspektywy branży? Mój komentarz na ten temat w pierwszym odcinku. Odtwarzacz do wyboru.

 

 

 

Treść i znaczniki w podcaście:

0:01 Wstęp i przedstawienie tematyki podcastów

2:50 Roboty autonomiczne, czyli jakie?

  • AGV czy AMR?
  • Po co w przemyśle roboty mobilne?
  • Podstawowe cechy i zastosowania robotów

7:20 Rynek robotyki mobilnej w Polsce

  • Dostawcy w branży
  • Decyzje zakupowe klientów
  • Technologie i perspektywy branży

12:10 Przejęcia w branży AGV/AMR

  • Rockwell Automation przejmuje Clearpath
  • Zmiany na rynku
  • Korzyści z przejęć, plany firm
  • Uzupełnienie portfolio, make or buy
  • Jest o co walczyć

19:40 Bonus

  • Historia robotów mobilnych

Zobacz wszystkie podcasty – tutaj lub skorzystaj z serwisów:

.

.

Transkrypcja podcastu

Uwaga: transkrypcja została wykonana w sposób automatyczny, uwzględniono podstawowe poprawki. Tekst jest niedokładny, podajemy ze względu na kwestie indeksowania artykułu i w celach referencyjnych.

Czy wiesz że do polskiego przemysłu co roku trafia kilkaset robotów mobilnych? Rynek szybko rozwija się, a nie sami szukają kolejni dostawcy, w tym coraz częściej duże koncerny. O tym, co dzieje się w tej branży, i co może to znaczyć , dla ciebie i twojego zakładu, opowiem już za chwilę.

To jest pierwszy odcinek z cyklu przemysł, technologie, biznes. Ja już się przedstawiłem. Nazywam się Zbigniew Piątek, jestem inżynierem, doktorem, menadżerem, praktykiem i też po części teoretykiem, szczególnie w zakresie przemysłu 4.0. Na co dzień zajmuje się automatyzacją robotyzacją. Przemysł w szczególności obecnie interesuje mnie cyfryzacja. Nowe technologie w przemyśle sztucznej inteligencji.

Natomiast ja mam takie podejście zdroworozsądkowe bliskie rynkowi bliskie branży interesuje mnie co dzisiaj i w naszych warunkach można z tym robić jakie są tego koszty, jakie są efekty, jak wykorzystać to w krajowych zakładach produkcyjnych i tak naprawdę w innych branżach, ponieważ przemysł jest dzisiaj pojęciem bardzo szerokim. O tych wszystkich zagadnieniach będę mówił w tym i w kolejnych odcinkach podcastów jest to forma nieco luźniejsza niż tradycyjna artykuły, ale będę starał się, aby była równie merytoryczna i wartościowa.

Zanim przejdę do tematyki robotów mobilnych, może jeszcze kilka słów o tym, czego możecie spodziewać się w kolejnych odcinkach. Po pierwsze będę mówił o nowoczesnym przemyśle, czyli o cyfryzacji, o danych, o analizie danych, predykcji tego typu tematach, ale nie tylko. Będzie też automatyzacji robotyzacji, sterowaniu, napędach, oprogramowaniu wszystkim, co znajduje się w wersji fizycznej i cyfrowej zakładach produkcyjnych. I w innych miejscach w innych branżach.

Po drugie planuje dwie formy podcastu. Będą to rozmowy, do których będę zapraszał osoby mające wiedzę w danych obszarach i merytorycznie ciekawie o nich mówiących. Ale będą to też takie podcasty Solo, tak jak ten, gdzie będę opowiadał o trendach, o wydarzeniach o rynku, z zastosowaniach z drążenia. Tutaj, jak sądzę, będę mógł się podzielić wiedzą, którą uzyskuje z miesięcznych badań rynku. Natomiast tego, że się spotykam z wami na targach i jestem tam, gdzie dzieją się rzeczy istotne dla naszej branży. Zresztą właśnie bieżące wydarzenia sprowokowały mnie do wybrania tematu dotyczącego robotyki mobilnej.

No dobrze, to skoro już tu jesteśmy, to pytanie następujące AGV AMR czy może AIV. To tylko niektóre ze skrótów dotyczące robotów mobilnych. Ja celowo zaczynam od tego tematu, ponieważ kiedyś prowadziłem długą dyskusję na temat nazewnictwa i generalnie przyjmuje się, że roboty AGV czy też wózki AGV to są maszyny nie autonomiczne, które poruszają się na przykład po pasie magnetycznym na podłodze, które zatrzymują się momencie. Napotkanie przeszkody nie potrafią ominąć tej przeszkody, nie potrafią same nawigować. Natomiast roboty AMR to maszyny mobilne oczywiście, ale autonomiczne, które samodzielnie nawiguj ją w przestrzeni, skanują tę przestrzeń, tworzą jej mapę. Dzisiaj jest to zupełnie naturalne. Szczególnie jeżeli ktoś ma w domu odkurzacz, który sam jeździ i właśnie nawiguje po pokojach. Natomiast kiedyś nie było takich możliwości i roboty głównie jeździły po trasach. Moim zdaniem to nazewnictwo ma też wymiar marketingowy w momencie kiedy mir. Czyli duński producent Mobile Industrial Robots, wszedł i rozwijał się na rynku bardzo promował ową nazwę AMR jako trochę odróżnienie od tego, co już było dostępne. Podobnie było z Omronem.

Natomiast z drugiej strony producenci robotów AGV również dostarczają maszyny z autonomiczną nawigacją, więc tutaj ten poziom nie ma na pewno ostrego charakteru. Dodatkowo kontekście aplikacyjnym nie jest wcale, także roboty autonomiczne są bezwzględnie lepsze, ponieważ często ładunki są transportowane stałymi trasami. I tak naprawdę ten robot czy roboty przemierzają codziennie tę samą prasę i nie ma potrzeby, aby nawigowały w sposób inteligentny.

Roboty mobilne to fizycznie kompaktowe platformy jezdne. Widziałem takiego robota bez górnej części. Tam w środku jest no dosyć dużo elektroniki mogą sterujący napędy zasilanie oczywiście moduł akumulatorowy czujniki, w szczególności skaner laserowy to nie są proste maszyny. One dodatkowo wyposażone są na przykład w hak, który umożliwia ciągnięcie ładunku. Za robotem mogą być doposażone w ramię czy w manipulator. Podobnie w przypadku tradycyjnych robotów przemysłowych producenci oferują te po szeregi obejmujące maszyny o różni nieśności. To jest typowo od kilkudziesięciu kilogramów do 2 3 t również ciągniony wózek może mieć różną wagę częstym wyposażeniem takich robotów są akcesoria, które umożliwiają im współpracę z podajnikami rolkowymi z regałami również stosowane są różne adaptery, one są zazwyczaj już dobierane przez integratora, który tworzy aplikacje w danym zakładzie przemysłowym.

Roboty mobilne to zastosowanie przede wszystkim związane z produkcją i intralogistyką, czyli transportem surowców, komponentów oraz w drugą stronę gotowy produktów pomiędzy linię produkcyjną i magazynem. To również logistyka magazynowa, a więc z zastosowania znacznie szersze niż tylko produkcja. Innymi już może mniej popularnymi zastosowaniami są laboratoria, zastosowanie poza przemysłem typu szpitale, restauracje. Sam miałem okazję być w takiej restauracji, powiem wam, że taki robot zupełnie nie robił nikim wrażenia. Może nie jest to coś jeszcze w pełni powszechnego, ale zupełnie już normalnego. Wracając jednak do przemysłu, sądzę, że najważniejsza, aby zauważyć, jak różą zmiany wprowadzają roboty, mobilne zmianę jakościową. Otóż, że zastępują one przenośniki taśmowe to trochę za mało. Tak naprawdę mówimy tu o no inteligentnym, autonomicznym transporcie materiałów, surowców i produktów i to nie tylko przez jednego robota. Tutaj można stosować i stosowane są zresztą floty takich pojazdów, które są połączone poprzez sieć bezprzewodową, pracują pod kontrolą programowania, a to z kolei pozwala na zupełnie nową organizację intralogistyki zakładowej.

Przejdźmy do tematu. Ja pierwotnie planowałem ten podcast jako taką opowieść o akwizycjach o planach firm. O sensowności wprowadzania robotów mobilnych do oferty dużych dostawców. Natomiast, chciałbym dodać taki rys dotyczący rynku lokalnego. Wydaje mi się, że to. Jest ciekawe, bo. Jesteśmy ważnym coraz większym odbiorcom robotów mobilnych. Również producentem przemysł Polski wykorzystuje takie roboty w wielu obszarach i warto tutaj nawiązać do wyników badań, które mam pod ręką. To jest raport, który tworzyłem i był opublikowany w magazynie automatyka podzespoły aplikacje w maju 2023 roku. Poprzednim takie dwa raporty pojawiły się również 2021 i 2019. One są w pewnym stopniu podobne do siebie, jeżeli chodzi o wyniki badań rynku, więc będę mówił tylko o tym ostatnim. Polskie firmy, właściwie krajowe firmy odbiorcy corocznie kupują i wdrażają kilkaset robotów mobilnych. Respondenci badania podawali tutaj zakres od kilkudziesięciu sztuk do ponad tysiąca średnia wyniosła 335 sztuk, mediana 200. Każdym razie kilkaset sztuk trafi na rynek. Nasi tempo wzrostu szacowany jest na 25%. Również w przypadku Polski jest to więcej o kilka punktów procentowych niż branży robotów współpracujących. Po stronie dostawców na rynku mamy kilkadziesiąt firm. Są to zarówno producenci i dystrybutorzy. Film wdrażający roboty to też warto od razu dodać informację o popularnych markach. No w Polsce mamy taką sytuację, że mamy kilku producentów, przede wszystkim WObit. To jest firma, która już od lat wytwarza platformy i roboty mobilne. Do tego jest Versabox i to właściwie te dwie firmy są w Polsce. Polski klientów najbardziej znany, jeżeli chodzi o dostawców lokalnych, natomiast najbardziej rozpoznawalną marką jest Mobile Industrial Robots, czyli MiR, KUKA, Omron, Agilox te 3 firmy również są często wymienione jako najbardziej rozpoznawalne marki na naszym rynku.

Polscy odbiorcy robotów mobilnych mówią, że dla nich najważniejsza jest elastyczność aplikacyjna tych maszyn, czyli możliwość tak naprawdę dostosowania robotów do już istniejącej infrastruktury do procesów produkcyjnych. No i w związku z tym atrakcyjne. Kosztowa takiego przedsięwzięcia, aczkolwiek powody, które wymieniali respondenci, bo bardzo dużo tak naprawdę pierwszym było bezpieczeństwo, bezpieczeństwo, którego kiedyś się obawiano. Teraz jest wymieniane na pierwszym miejscu jako czynnik, którym dostawcy przekonują w pierwszej kolejności lokalnych odbiorców. Zwiększanie wydajności to można powiedzieć, połączyć tą elastycznością. Coraz krótszy zwrot z inwestycji, łatwość programowania, stabilność działania. Do tego dochodzi niezawodność oraz bezobsługowość maszyny. Może tutaj jeszcze warto dodać, że odbiorcy robotów wyjął je z myślą o rozwoju parku takich maszyn 3 na 4 respondentów stwierdziło, że właśnie w ten sposób następują zakupy, a więc klient kupuje pojedynczo, aby sprawdzić, a później czasem rozbudowuje posiadaną. Flotę 1 na 5 od razu planuje duży system złożony z wielu robotów pracujących wspólnie.

Na te potrzeby odpowiadają producenci, bowiem dwa główne trendy technologiczne w branży to dzisiaj rozwój oprogramowania, które właśnie pozwala na zarządzanie flotą pojazdów flotą robotów mobilnych. Tutaj chodzi o to, aby zapewnić jak najbardziej optymalną pracę takiego zespołu robotów. Drugim z obszarów jest rozwój również oprogramowania i metod nawigacji pojedynczych maszyn. Rynek nie tylko rozwija się tak jak wcześniej mówiłem w dosyć dobrym tempie, ale również kolejne branże sięgają po roboty mobilne. Przykładem jest choćby służba zdrowia, która korzystała w czasie pandemii i nadal korzysta z robotów mobilnych, które transportują duże lampy UV służące do dezynfekcji pomieszczeń. Jeżeli chodzi o rdzenie rynku, to tutaj dostawcy raczej dużej zmian nie spodziewają się respondenci. Badani wymieniali tutaj przede wszystkim logistykę, czyli ogół zastosowań magazynowych. Tam wchodzi również w to intralogistyka zastosowana związane z motoryzacją, a także z branżą FMCG – produkcji dóbr szybkozbywalnych. Pojawiło się również branża elektroniczna i komers, który bardzo wzrósł w okresie pandemii.

Wraz z tym jak roboty mobilne stosowane są w kolejnych zakładach produkcyjnych, rynkiem z nimi związanym interesują się kolejni dostawcy. Chodzi tutaj nie o dystrybutorów, ale o producentów, którzy tak naprawdę byli poza tą branżą i najnowszym najnowszą zmianą jest tutaj akwizycja firmy Clearpath Robotics. Jest to kanadyjska firma, którą na początku września przejął Rockwell Automation. Jest on myślę, że bardzo znanym producentem automatyki przemysłowej – sterowniki napędy, oprogramowanie, natomiast Clearpath to można powiedzieć jeden z pionierów w zakresie autonomicznych robotów mobilnych pionierów na rynku amerykańskim firma wytwarza zarówno roboty mobilne poprzez swój dział Otto Motors. To są roboty o dźwigu od 150 do kilogramów do blisko 2 t, ale też wytwarza platformy, które mogą być dostosowane do różnych aplikacji. Rozwinięto platformy OEM do robotów również oferowany jest oprogramowanie do nawigacji i zarządzania flotą. Firma w działa na rynku już kilkanaście lat od 2009 i na globalną bazę klientów. To są firmy takie jak General Electric, Toyota czy NASA.

Ta transakcja nie jest pierwszym tego typu wydarzeniem w ostatnich latach. W 2021 w szwajcarskie ABB kupiło prócz docenta robotów Asti. To też była duża, duża sprawa. Duże wydarzenie Asti produkował i produkuje już pod marką ABB roboty autonomiczne wózki transportowe również dostarcza oprogramowanie. Jak się cofniemy jeszcze o kilka lat, to bardzo podobną historię można opowiedzieć w przypadku Omrona. W 2015 koncern znany z automatyki przemysłowej sterowników, również z wyrobów medycznych przejął amerykańską firmę Adept Technology. Dzisiaj już te roboty są w pełni zintegrowane z portfolio ochroną miałem okazję niedawno uczestniczyć w wydarzeniu pod nazwą Flexible Manufacturing Roadshow, gdzie prezentowano takie roboty w działaniu. Omron wprowadził tutaj wprowadza tutaj kolejne modele. No i zdecydowanie widać, że stawia na kompleksowość tej oferty pod kątem intralogistyki oraz zastosowań w logistyce.

Mamy przejęcia. Natomiast powstaje pytanie, co koncerny robią w dalszej kolejności? Jakie są korzyści z takiej zmian? No więc przykładowo ABB postawiło na rozwój globalnie roboty są dostępne w ponad 50 krajach. Zbudowano również hub produkcyjny we wschodniej Azji i przede wszystkim zintegrowano tę ofertę z dotychczasowe portfolio produktów koncernu. Myślę, że bardzo podobne story dotyczy Rockwella. I jest to firma, która w zakresie automatyzacji czy techniki napędowej mogła już dostarczyć bardzo dużo. Natomiast no nie obejmowało to wszystkich zastosowań związanych z intralogistyką, które się bardzo szybko rozwija i wymaga często specjalistycznych systemów aplikacji. Tymczasem roboty mobilne są uniwersalne i mogące być zintegrowane z resztą infrastruktury produkcyjnej. No i właśnie to jest ta atrakcyjność dla firm, to jest ta możliwość zaoferowania złożonych wypracowanych systemów, które będą odpowiadały. Potrzeby klientów. Czytałem Press release i tam oczywiście były wymienione korzyści, plany tam mówioną rozszerzeniu oferty o maszyny, uzupełnieniu systemów, stworzeniu wyróżniającego się oczywiście cytuje stworzenie wyróżniającego się na tle konkurencji portfolio systemów transportu. Tak to Wszystko się zgadza. Również dla kler praw dla tej przejmowanej firmy. Tak taka taka zmiana to oznacza dostęp do globalnej sieci sprzedaży wsparcia technicznego roku no i oczywiście otwarcie nowego rozdziału w działalności takiego przedsiębiorstwa.

Jestem pewien, że robotyka mobilna to jest taki element, taki puzzel świetnie pasujący do układanki we współczesnym przemyśle, bo tak naprawdę to on pozwala na uelastycznienie produkcji. Pozwala na łączenie linii produkcyjnej z magazynem, polepszanie przepływu towarów i surowców. Nie jest to modne, ale zastępowanie personelu produkcyjnego w przypadku braków na zapewnienie możliwości odpowiedniego zorganizowania produkcji.

Ja jeszcze dodam, że z punktu widzenia decyzji menedżerskich takie zagadnienie bazuje na analizie buy or make. To jest taki popularny rodzaj zagadnienia zarządczego, gdzie z jednej strony bierzemy koszty i ryzyka produkcji towarów, tudzież wytwarzania usług wewnątrz organizacji, z drugiej zaś strony zostawiamy je z wydatkami na zakup takiej technologii czy właśnie usług od dostawcy zewnętrznego. No i w przypadku właśnie zaawansowane. Innych produktów specjalistycznych, a którymi są niewątpliwie roboty mobilne. Bardzo często decyzje ma charakter. Z tego co wiem, to koszty zakupów firmy Asti a wcześniej adept wynosiły około 200 milionów dolarów. Sądzę, że kwota ta jest zupełnie osiągalna dla dużego koncernu, a jednocześnie taka transakcja daje mu możliwość szybkiego wejścia na rynek bez wieloletniego procesu rozwoju technologii. Ja tu mówiłem o wdrożeniach, o perspektywie odbiorców, natomiast oczywiście to bądźmy szczerzy. To wszystko się zgadza w celach. Żaden koncern by nie wydawał pieniędzy. Gdyby tak był typu inwestycja, no nie przyniosła szybkiego zwrotu i odpowiedniego te zwroty. Oczywiście można odnieść do szybkości wzrostu rynku.

Gdy ABB przejmowało Asti to prognozowało, że do 2025 roku globalna sprzedaż robotów mobilnych wyniesie 14 miliardów dolarów. Natomiast tempo wzrostu tego rynku no wynosi 20% rocznie. Tymczasem ten poziom, który miał być osiągnięty w 2025 roku, właściwie już jest osiągnięty. W dwudziestym trzecim. Tak więc branża ta jest zdecydowanie trakcyjna, a dodatkowo z tego co wiem, to aż za 60% sprzedaży globalnej robotów mobilnych odpowiada około 20 producentów. No jest to taka sytuacja nietypowa, bo w robotyce mamy kilku dużych dostawców również w robotyce mobilny jest de facto jedna firma i cała reszta. Ja myślę, że warto to obserwować i tu się będzie jeszcze dużo działo.

Bardzo wam dziękuję za wysłuchanie tego odcinka i do usłyszenia w kolejnym

Pomyślałem, że dogram do tego podcastu bonus. Odnośnie do włączania robotów mobilnych do przemysłu 4.0 no bo powiedzmy sobie prawdę. Roboty mobilne są bardzo często wymieniane, bardzo ładnie tam pasują, natomiast tak naprawdę maszyny tego typu zupełnie są z innej epoki. One mają już ponad 40 lat. Z tego co wiem, pierwszy robot mobilny to był Unimation. Można znaleźć w Internecie film z osiemdziesiątego pierwszego roku, gdzie pokazany jest tego typu prototyp. Był to AGV, który był kompaktowy, miał możliwość ruchu wielokierunkowego. No i bazowane rozwiązaniu programowalnym, które stosowane było w innych robotach. Tam jeszcze firma rozwijała system lokalizacji, czy też nawigacji i system dokowania, który miał by pozwalać naładowania akumulatora robota. Docelowym koncepcją, bo to aby taki robot był w pełni autonomiczny, a więc miał cechę tak jak popularne dzisiaj roboty AMR.

Zobacz wszystkie podcasty – tutaj lub skorzystaj z serwisów: