Tesla to jedna z najbardziej innowacyjnych i dynamicznych firm na świecie. Wytwarza ona samochody elektryczne, baterie litowo-jonowe, panele fotowoltaiczne i inne produkty związane z elektromobilnością. Jej zakłady produkcyjne Gigafactory zawierają wiele z rozwiązań z obszaru automatyki, robotyki przemysłowej, a także cyfryzacji i Industry 4.0.  Są one związane ze stosowaniem i integracją inteligentnych, usieciowionych i autonomicznych rozwiązań technologicznych. Co automatycy mogą dowiedzieć się z projektów fabryk Tesla Gigafactory? W luźnej formie przedstawiamy kilka przykładów, którymi warto się zainteresować.

— artykuł z cyklu Hydepark 4.0 (opis na końcu) —

Jednym z największych i najbardziej zaawansowanych projektów realizowanych przez Teslę są fabryki Gigafactory. Wytwarzają one baterie i samochody elektryczne na masową skalę. Pierwsza fabryka Gigafactory została uruchomiona w 2016 roku w Nevadzie, w kolejnych latach dalsze w innych krajach. Każda z nich ma być wzorem nowoczesnej produkcji. W takiej produkcji korzysta się z rozwiązań z zakresu robotyki, Internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji, druku 3D i innych technologii należących do domeny Przemysłu 4.0.

Inteligentna automatyzacja

Tesla wykorzystuje sztuczną inteligencję do optymalizacji procesów produkcyjnych, zarządzania jakością i monitorowania stanu maszyn. Na przykład, w fabryce Gigafactory 3 w Chinach, Tesla zastosowała system wizji komputerowej, który analizuje obrazy z kamer i sensorów zamontowanych na robotach i linii produkcyjnej. System ten jest w stanie wykrywać błędy i nieprawidłowości w montażu samochodów Model 3 i automatycznie je korygować lub zgłaszać1. Tesla wykorzystuje również uczenie maszynowe do optymalizacji zużycia energii i materiałów w procesie produkcji baterii2.

Gigafactory – zaawansowana robotyka

Tesla stosuje roboty przemysłowe do wykonywania wielu zadań produkcyjnych, takich jak spawanie, malowanie, montaż czy testowanie. Roboty te są nie tylko szybkie i precyzyjne, ale również zdolne do współpracy z ludźmi i innymi robotami. Na przykład, w fabryce Gigafactory 1 w Nevadzie, Tesla używa robotów firmy FANUC, które mogą podnosić ciężary do 700 kg 3. Z kolei w Gigafactory 3 w Chinach firma zainstalowała roboty firmy ABB. Mogą one poruszać się po torach jezdnych i dostosowywać do różnych modeli samochodów4.

Gigafactory

Gigafactory a Internet Rzeczy

Gigafactory

Firma wykorzystuje Internet Rzeczy do zbierania i przetwarzania danych z różnych źródeł, takich jak maszyny, urządzenia, czujniki czy systemy informatyczne. Dane te służą do monitorowania stanu produkcji, zapewniania ciągłości dostaw, przewidywania awarii czy optymalizacji kosztów. Na przykład, w fabryce Gigafactory 1 w Nevadzie, Tesla zainstalowała ponad 10 tysięcy czujników temperatury, wilgotności, ciśnienia czy napięcia5. Te dane są następnie analizowane przez system zarządzania energią firmy Siemens5, który pomaga Tesli oszczędzać energię i redukować emisje dwutlenku węgla.

Druk 3D

Tesla stosuje druk 3D do tworzenia prototypów, części zamiennych i narzędzi produkcyjnych. Druk 3D pozwala Tesli na szybkie testowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, zmniejszenie ilości odpadów i kosztów materiałowych, a także zwiększenie elastyczności i personalizacji produktów. Na przykład, w fabryce Gigafactory 1 w Nevadzie, Tesla używa drukarek 3D firmy Stratasys, które mogą drukować obiekty z różnych materiałów, takich jak metal, plastik czy kompozyty6. W fabryce Gigafactory 3 w Chinach, Tesla zbudowała własne laboratorium druku 3D, które ma służyć do tworzenia części dla samochodów Model 3 i Model Y7.

Podsumowanie

Tesla ma obecnie kilka ogromnych fabryk Gigafactory na całym świecie, a planuje budowę kolejnych. Oto lista najważniejszych tego typu obiektów według daty otwarcia:

  • Gigafactory 1 (Giga Nevada) w Storey County, Nevada, USA. Produkuje baterie litowo-jonowe, silniki elektryczne, Powerwall, Tesla Semi i inne produkty. Została otwarta w 2016 roku i ma roczną pojemność produkcyjną baterii do 35 GWh.
  • Gigafactory 2 (Giga New York) w Buffalo, Nowy Jork, USA. Produkuje dachówki słoneczne Solar Roof i stacje ładowania Supercharger. Została otwarta w 2017 roku i jest dawną fabryką Solar City.
  • Gigafactory 3 (Giga Shanghai) w Pudong, Szanghaj, Chiny. Produkuje samochody Model 3 i Model Y oraz baterie litowo-jonowe. Została otwarta w 2019 roku i zatrudnia około 20 tysięcy pracowników.
  • Gigafactory 4 (Giga Berlin) w Grünheide, land Brandenburgia (koło Berlina), Niemcy. Produkuje samochody Model Y i Model 3 oraz baterie litowo-jonowe i napędy elektryczne.
  • Gigafactory 5 (Giga Texas) w Austin, Teksas, USA. Produkuje samochody Model Y, Model 3, Cybertruck i Tesla Semi oraz baterie litowo-jonowe i napędy elektryczne.

Projekty fabryk Tesla Gigafactory pokazują, że Przemysł 4.0 nie jest tylko koncepcją teoretyczną, ale realną i skuteczną praktyką, która może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorstw i konsumentów. Automatycy mogą nauczyć się z nich, jak wykorzystywać nowe technologie do tworzenia inteligentnych, zintegrowanych i autonomicznych systemów produkcyjnych, które są w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego rynku.

Dział Hydepark 4.0 to lekkie teksty pisane poza redakcją serwisu. Uzupełniają one portal pod względem tematycznym, zapewniając redakcji więcej czasu na tworzenie bardziej merytorycznych treści. Zdjęcia: Tesla.