Automatyka mobilna obejmuje systemy sterowania pojazdów specjalnych, maszyn roboczych, komunalnych, rolniczych i innych. Charakteryzuje się przede wszystkim tym, że przeznaczona jest do pracy w specyficznym środowisku, w którym występują trudne warunki.
— artykuł firmowy —
Automatyka mobilna to duże wymogi
Niesprzyjające warunki przejawiają się w szczególności jako:
- skrajne i zmienne temperatury;
- duża wilgotność i bezpośrednia ekspozycja na wodę;
- drgania, udary i inne narażenia mechaniczne;
- wahania napięcia zasilającego;
- zwiększone prawdopodobieństwo występowania zwarć, przeciążeń i innych zakłóceń w instalacji.
Istnieją również inne czynniki, które wpływają na to, że automatyka mobilna pozostaje tak inna od elementów stosowanych w automatyce przemysłowej. Są to:
- specyficzne protokoły komunikacyjne, często oparte na sieci CAN – np. CanOpen, SAE J1939, ISOBUS;
- częste występowanie wyjść PWM, mostków H – również o stosunkowo dużym prądzie wyjściowym, co związane jest z koniecznością sterowania hydrauliką i innymi typowymi dla pojazdów urządzeniami wykonawczymi;
- rozproszenie elementów systemu na maszynie, brak skrzynek sterowniczych;
- konieczność stosowania specjalnych złącz – np. Deutsch, Superseal i szeregu innych;
- występowanie specjalnych norm i certyfikatów, np. E-mark.
Komponenty automatyki mobilnej firmy Jetter
Niemiecka firma Jetter AG jest producentem komponentów dla automatyki mobilnej, mając szczególnie duże doświadczenie w branży pojazdów pożarniczych, wozów komunalnych (zwłaszcza pojazdów utrzymania dróg), a przede wszystkim maszyn rolniczych. Wśród komponentów możemy wyróżnić kilka podstawowych grup.
- Sterowniki programowalne.
Poszczególne ich modele różnią się od siebie mocą obliczeniową oraz ilością interfejsów CAN i innych złączy; mogą mieć również zintegrowane wejścia/wyjścia. Na zdjęciu i w tabeli przedstawiono sterownik JCM- 511. - Moduły wejścia/wyjścia.
Komunikują się z jednostką centralną za pomocą protokołu CANopen, dlatego mogą być stosowane również ze sterownikami innych firm wspierającymi ten protokół. Poszczególne wejścia i wyjścia są konfigurowalne, mogą być wyposażone w pomiar prądu obciążenia. Moduły dostępne są w wykonaniach z różnymi typami złącz. Tu prezentujemy popularny moduł JXM-IO-EX30, w którym zastosowano indywidualne złącza do sygnałów typu Deutsch DT. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia diagnostykę i serwis maszyny.Panele operatorskie – programowalne oraz panele ISOBUS. - Okablowanie – wiązki główne łączące komponenty systemu oraz przewody do sensorów i elementów wykonawczych. Ze względu na potencjalnie duże spadki napięć w często spotykanych instalacjach 12 V właściwie wykonane okablowanie jest kluczowym elementem systemu. Prefabrykowane przewody Jetter ze złączami zapewniają szczelność i bezawaryjną pracę.
ISOBUS – standaryzacja interfejsu maszyn rolniczych
Firma Jetter ma wieloletnie doświadczenie w tworzeniu aplikacji zgodnych z systemem ISOBUS, oferując producentom maszyn gotowe rozwiązania dla typowych urządzeń rolniczych, takich jak rozrzutniki, wozy asenizacyjne, aplikatory i brony. Rozwiązania te mogą być na podstawie indywidualnych wymagań danej maszyny bardzo szybko konfigurowane i wdrażane.
Więcej o Jetter na stronach:
https://rozrzutniki.jetter.de/
https://wozy-asenizacyjne.jetter.de/
https://brony.jetter.de/
Krzysztof Zajdel – COMPARTA
www.comparta.pl