Jak automatyzować procesy intralogistyczne korzystając z robotów mobilnych? Jakie ładunki można przenosić i jakie są parametry przykładowego robota AGV? Przedstawiamy te zagadnienia na przykładzie nowych robotów MOBOT firmy WObit.

────── Artykuł firmowy ──────

Rodzina robotów mobilnych MOBOT AGV niedawno powiększyła się o nowy model FlatRunner MW Light. Ma on udźwig do 1 tony i potrafi autonomicznie przemieszczać się w dowolnym kierunku dzięki kołom Mecanum i nawigacji laserowej LMS. Optymalizacja transportu wewnętrznego jeszcze nigdy nie była tak prosta jak teraz dzięki wszechstronnym robotom samojezdnym MOBOT AGV, które przewiozą zarówno lekkie, jak i bardzo ciężkie ładunki.

Roboty mobilne MOBOT AGV, na które składa się obecnie siedem modeli o udźwigu od 100 do 1800 kg, stosowane są przede wszystkim w obszarze logistyki wewnątrzzakładowej pomiędzy gniazdami/liniami produkcyjnymi lub w transporcie magazyn-produkcja-magazyn. Do najczęściej wykonywanych zadań należy automatyczny transport półproduktów na różnych etapach wytwarzania, począwszy od wstępnej obróbki, przez montaż, testowanie aż po odbiór wyrobu gotowego.Najnowszy MOBOT ma udźwig do 1 tony, zasilanie akumulatorowe z systemem wymiany baterii i automatycznego ładowania, zapewniające niemal nieprzerwaną pracę. Warto zwrócić uwagę na jego bardzo kompaktową budowę o wysokości niecałych 30 cm!

Nieograniczona mobilność

MOBOT AGV FlatRunner MW Light wyposażony jest w specjalne koła Mecanum, umożliwiające ruch w dowolnym kierunku i wykonywanie obrotów o 360 stopni. Charakteryzuje się doskonałą zwrotnością, dzięki czemu możliwe jest skrócenie czasu cykli i przestojów procesu produkcyjnego. Nieograniczona mobilność i elastyczność wdrożenia tego rozwiązania znacząco zwiększa możliwości zastosowania robota AGV.

Zasilanie

Roboty samojezdne MOBOTAGV, w tym nowy MOBOT, wyposażone są w zasilanie akumulatorowe pozwalające na pracę do 8 h na jednym ładowaniu (niektóre modele do 12 h). Po tym czasie akumulatory mogą być łatwo i szybko (<3 min) wymienione na nowy komplet. Roboty mogą być również wyposażone w system automatycznego ładowania realizowanego podczas postoju. Co istotne, wydajne akumulatory o dużej pojemności pozwalają na częste ładowanie prądem o wysokim natężeniu. W efekcie samojezdne roboty transportowe mogą pracować niemal bez przerwy, poprawiając wydajność procesów.

Bezpieczeństwo

MOBOT wyposażony jest w laserowe skanery przestrzeni z funkcją bezpieczeństwa oraz inne czujniki. Dzięki ich działaniu robot AGV może odpowiednio reagować, zwalniając lub całkowicie się zatrzymując. Zapobiega to ewentualnym kolizjom i zapewnia bezpieczną pracę w obszarach, w którym pracują ludzie oraz inne maszyny.

Oprogramowanie

Do zarządzania pracą wózków samojezdnych służy intuicyjne oprogramowanie RoutePlanner. Umożliwia konfigurację i monitorowanie parametrów pracy MOBOT-a, zarządzanie pracą robotów, a także integrację z systemem zarządzania produkcją klienta klasy ERP, tym samym automatyczny transport ładunków np. z magazynu na różne stanowiska czy pomiędzy kolejnymi etapami wytwarzania.

Elastyczność i łatwość adaptacji

Robot stanowi optymalne narzędzie do obsługi transportu międzyoperacyjnego w procesach just-in-time na produkcji i w magazynach. Dobrze spełnia te wymagania ze względu na dużą łatwość dostosowania do transportu różnorodnych ładunków oraz szybką i łatwą zmianę trasy dzięki autorskiej nawigacji laserowej LMS.

System nawigacji LMS zapewnia robotom mobilnym MOBOT, w tym FlatRunner MW Light, autonomiczny ruch, pozwalający na implementację do różnych zastosowań w wielu obszarach przedsiębiorstwa. Co istotne ta metoda nawigacji nie wymaga ingerencji w przestrzeń fabryki bądź magazynu, a jej wdrożenie i rekonfiguracja są bardzo szybkie. Umożliwia ona również omijanie przeszkód, które AGV napotykają na swojej drodze.

Jak zostało wcześniej wspomniane, konstrukcja nowego MOBOT-a jest kompaktowa – ma wysokość niecałych 30 cm, pozwalająca na swobodne przemieszczanie w standardowych ciągach komunikacyjnych. Robot ma obudowę z kompozytów o opływowym kształcie, charakteryzującą się dużą wytrzymałością i lekkością. Podkreśla ona jego nowoczesny wygląd i jednocześnie jest bezpieczna dla użytkownika.

Łatwość adaptacji do zadań wynika m.in. z kompaktowej i stabilnej konstrukcji, dzięki której w łatwy sposób można nadać robotowi odpowiednią funkcjonalność. Poprzez prostą wymianę wózka/modułu do nadbudowy można szybko dostosować go do przewożenia innego ładunku np. palet z towarem, kuwet wypełnionych drobnymi detalami, a także gotowych produktów o rozmaitych gabarytach o masie do 1 tony.

Aby automatycznie pobierać/ odkładać palety MOBOT może być wyposażony w system unoszenia ładunku. Dzięki temu robot automatycznie pobiera paletę z doku i przewozi ją do miejsca docelowego.

MOBOT x Arm

Robot mobilny może zostać również wyposażony w ramię robotyczne. W ramach projektu MOBOT x Arm zrealizowanego dzięki współpracy WObit z firmami KUKA, Siemens oraz Hannex na MOBOT AGV FlatRunner MW Light zostało zintegrowane ramię robotyczne KUKA KR Agilus. Ten duet łączy w sobie zalety autonomicznego robota transportowego oraz kompaktowego robota 6-osiowego. Przykładowym zastosowaniem jest automatyczne dostarczanie narzędzi do centrów obróbczych. Koła Mecanum oraz nawigacja laserowa LMS pozwalają na precyzyjny dojazd robota, a następnie pobranie i dostarczenie oprawki z narzędziem przez KR Agilus.

Aby dowiedzieć się więcej o nowym robocie mobilnym MOBOT AGV FlatRunner MW Light oraz całej rodzinie urządzeń, odwiedź stronę www.wobit.com.pl.