Mercedes-Benz rozpoczął budowę zakładu produkcyjnego „Werk 56”, który w 2020 roku ma stać się najnowocześniejszą na świecie fabryką w branży motoryzacyjnej. Produkcja pojazdów będzie w pełni zintegrowana cyfrowo, wykorzystywane będą m.in. rozwiązania z obszaru AI oraz Big Data. W Sindelfingen wmurowany został kamień węgielny pod nową halę produkcyjną.

W „Fabryce 56” wytwarzane będą samochody klasy wyższej i luksusowej oraz pojazdy elektryczne. Takimi będą: nowa generacja samochodów Mercedes-Benz klasy S, a także pierwszy pojazd elektryczny marki EQ „made in Sindelfingen”. Powierzchnia budowanego w zakładu to 220 tys. m2, do jego budowy wykorzystanych ma być około 6400 ton stali.

Teren, gdzie powstaje „Fabryka 56” wz zakładzie Mercedes-Benz Sindelfingen

Technologie i rozwiązania produkcyjne

”Fabryka 56” ma, zgodnie z zapowiedziami, wyznaczyć nowe standardy w zakresie stosowanych technologii oraz stopnia współpracy człowiek-maszyna. W nowym zakładzie proces produkcyjny będzie zdigitalizowany zgodnie z koncepcją Industry 4.0, również cyfrowo wspierana ma być logistyka, zapewnianie jakości oraz organizacja pracy. Zakład zostanie również włączony do globalnej sieci produkcyjnej firmy.

Digitalizacja ma zapewnić integrację w obrębie całego łańcucha tworzenia wartości – od dostawców, przez dział rozwoju, projektowanie i produkcję, aż po klientów. W hali montażowej wykorzystywane będą rozwiązania z zakresu Industry 4.0. Takimi będą autonomiczne systemy transportowe, które zapewniały będą transport wewnętrzny komponentów i ich dostawy dla pracowników na linii montażowej. Z kolei zmontowane pojazdy będą automatycznie odjeżdżały do zautomatyzowanych stacji ładowania.

W zakładzie wykorzystane będą technologie identyfikacji radiowej (RFID), co pozwoli na cyfrowe połączenie ze sobą komponentów i pojazdów oraz śledzenie ich przemieszczania się. Również klienci oczekujący na zamówione samochody będą mogli uzyskać online informacje na temat produkcji swoich pojazdów.

W warstwie analizy danych mają być wykorzystywane: przetwarzanie Big Data oraz algorytmy sztucznej inteligencji. Ich użycie ma pozwolić na wdrożenie metodyki predykcyjnego utrzymania ruchu (Predictive Maintenance), co z kolei ma zagwarantować lepsze planowanie produkcji i zwiększyć jakość. Na bazie analiy istniejących danych produkcyjnych tworzone mogą być prognozy dotyczące potencjalnych usterek oraz planowane z wyprzedzeniem prace konserwacyjne.

Pracownicy fabryki mają wykonywać swoje czynności na zoptymalizowanych pod względem ergonomii stanowiskach pracy i być wspierani w swoich zadaniach za pomocą narzędzi cyfrowych.

„Fabryka 56 ma zredefiniować sposoby produkcji pojazdów, zaś Mercedes-Benz tworzy zakład motoryzacyjny przyszłości. Łączymy w nim trzy trendy: digitalizację, elastyczność oraz ekologię. Jako firma będącą wynalazcą samochodu, dokonujemy również ponownego stworzenia technologii produkcyjnych” – Markus Schäfer, Production and Supply Chain, Mercedes-Benz

Zrównoważona i energooszczędna

Taka ma być nowa fabryka. Modułowa konstrukcja zakładu ma być przyjazna dla środowiska, zaś podczas pracy obiekt ma w dużym stopniu wykorzystywać energię odnawialną. Ograniczone ma być rónież zużycie mediów i emisja CO2. Na dachu „Fabryki 56” zainstalowany będzie system fotowoltaiczny produkujący około 5 GWh energii elektrycznej rocznie. Jest to ilość pozwalająca przykładowo naładować 72 tys. razy pojazd EQ – taki jak np. elektryczny SUV EQC. Emisje dwutlenku węgla mają być zredukowane o 75% w porównaniu do obecnego zakładu produkcyjnego w Sindelfingen, gdzie produkowane są pojazdy klasy S.

Tymczasem niedaleko Wrocławia…

W Jaworze trwa budowy pierwszej w Polsce (i generalnie poza granicami Niemiec) fabryki silników Mercedes-Benz. Zakład należący do spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Fabryka ma zapewnić połączenie najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z koncepcją „Przemysłu 4.0“. Prace budowlane rozpoczęły się w 2017 roku, a uruchomienie zakładu w Jaworze (teren Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) zaplanowane jest na koniec 2019 roku.

Źródło: Mercedes