Firma Audi rozwija system wirtualnej rzeczywistości pozwalający na ocenę projektów nowych modeli samochodów. Pozwala on na współpracę do sześciu osób w wirtualnym środowisku, które mogą analizować wirtualny model, jego elementy oraz dobór narzędzi produkcyjnych. Po wdrożeniu system ma pozwolić na zmniejszenie liczby tworzonych fizycznie modeli testowych oraz lepszą współpracę osób z obszaru R&D i produkcji.

Firma korzysta z wirtualnie tworzonych modeli 3D już od 2003 roku, aczkolwiek obecnie testuje tzw. holodeck* wirtualnej rzeczywistości. Ma on pozwolić na ocenę procesu rozwoju nowych samochodów już na wczesnych ich etapach. W pomieszczeniu o wymiarach około 15×15 m2 prototypy samochodów mogą być realistycznie wyświetlane i we właściwych proporcjach. Pozwala to na ocenę projektu w wirtualnym świecie, przy czym do tworzenia wirtualnych modeli samochodów wykorzystywane są bieżące dane projektowe (konstrukcyjne). Modele mogą być analizowane zarówno z zewnątrz, jak też od wewnątrz, przy czym, w przeciwieństwie do poprzednich środowisk VR, może to robić jednocześnie do sześciu osób.

Holodeck w Audi ma być miejscem styku pomiędzy działem R&D a produkcyjnym. Ich przedstawiciele będą wspólnie oceniać projekty samochodów – od aspektów wizualnych, przez techniczne, związane z montażem i inne. Ocena ta będzie ostatnim etapem przed fazą tworzenia systemów i narzędzi wymaganych do produkcji samochodu. Dotychczas w tym zakresie stosowano grafikę komputerową 2D, a także ręcznie wytwarzane, kosztowne modele fizyczne.

Dzięki okularom VR uzyskujemy możliwość realistycznego oglądania pojazdów i oceny proporcji ich elementów. Pozwala nam to szybciej podejmować istotne decyzje ” – stwierdził Martin Rademacher, kierownik projektu holodecków VR w Audi. Aby szczegółowo przeanalizować poszczególne aspekty, nadal używane są tradycyjne wizualizacje 2D – „obecnie ciągle mają one lepszą rozdzielczość i jakość niż tworzony system VR”

Aby móc pracować korzystając z systemu, każdy użytkownik nosi okulary VR i używa dwóch kontrolerów służących do interakcji. Osoby, co widać na zdjęciu tytułowym, mają również plecaki zawierające komputery mobilne (o wadze 3 kg), które służą do wykonywania obliczeń. Są one połączone za pośrednictwem Wi-Fi z centralną stacją roboczą, która odpowiada za wymianę danych. Każdy z użytkowników może oglądać trójwymiarowy model indywidualnie, korzystając z własnych ustawień.

Audi opracowało ogólną koncepcję wspólnie z firmą Lightshape ze Stuttgartu. Przed końcem tego roku producent samochodów planuje wprowadzić holodeck wirtualnej rzeczywistości w swoich procesach wytwórczych. W przyszłości ma on umożliwić uczestnictwo w pracach uczestnikom znajdujących się w innych lokalizacjach. Osoby odpowiedzialne za planowanie w Audi stworzyły wirtualne prezentacje kompletnych etapów montażu w systemie, aby wizualizować przyszłe procesy. Dział prowadzi także konsultacje z innymi markami Grupy Volkswagen.

Inne obszary, w których technologie wirtualnej rzeczywistości są już stosowane w Audi, obejmują wirtualne szkolenia dla pracowników logistyki oraz możliwość korzystania przez klientów Audi VR. To ostatnie pozwala potencjalnym kupującym na wirtualną konfigurację przyszłego samochodu.

*) Termin holodeck pochodzi od serialu Star Trek i odnosi się do specjalnego pokoju symulującego wirtualne światy

Zobacz również

Smart Factory illustrated

Encounter Smart Factory