Smart Retail, czyli inteligentna sprzedaż detaliczna, staje się rzeczywistością. W artykule przyglądamy się temu, jak korzystając z rozwiązań IoT, inteligentnych urządzeń, sieci czujnikowych oraz wyrafinowanych technik analizy można tworzyć nowe sposoby sprzedaży detalicznej. Specjaliści z Intel Labs oraz The Store WPP określają je mianem drugiej ery w handlu detalicznym – i rzeczywiście zmiany te mogą mieć dla branży charakter przełomowy.

────── Artykuł firmowy ──────

Na skróty: cały artykuł przeczytasz tutaj

Klienci stawiają dzisiaj wymogi oczekiwania związane z unifikacją sprzedaży za pomocą różnych kanałów – tj. bezproblemowego łączenia zakupów online z nabywaniem towarów w fizycznych sklepach. Wymagają oni także możliwości personalizacji produktów oraz efektywności zakupów. Producenci również oczekują coraz więcej od swoich sklepów firmowych – m.in. nowych usług, w tym wliczając analizę klientów, możliwość tworzenia personalizowanych reklam oraz różnorodnej analityki. Dodatkowo coraz silniejsze ukierunkowanie się na handel online nieodwracalnie zmieniło rzeczywistość detalistów i wymaga zupełnie nowego sposobu myślenia. Zmiana ta będzie wciąż silnie wpływać na handel detaliczny, ponieważ szybkość dostaw ze sklepów online będzie rosła, co podkopuje zalety kupowania w tradycyjnych sklepach.

Autorzy raportu firmy Intel stwierdzają, że podczas gdy pierwsza era ucyfrowienia sprzedaży detalicznej dotyczyła systemów płatności oraz zarządzania łańcuchem dostaw i wyposażeniem, druga era będzie ukształtowana za pomocą czujników, systemów analizy danych, robotyki, naturalnych interfejsów i wszechobecności przetwarzania danych. Celem jest poprawienie doświadczeń klientów poprzez uczynienie ich bardziej personalnymi, efektywnymi i radosnymi, przy jednoczesnym ciągłym zwiększaniu efektywności handlu, co pozwoli na powstanie nowych modeli biznesowych, zmaksymalizowanie przychodów i przyspieszenie realizacji zamówień oraz dostaw.

Inteligentne półki sklepowe

Jednym z elementów omawianych sklepów są inteligentne półki sklepowe, które mogą wchodzić w interakcje z klientami w sposób naturalny i wygodny dla nich przy jednoczesnym, zachowaniu pełnej prywatności. Regały tego typu będą rozumiały naturalny ludzki język, kontekst, a nawet…. wyczuwały stan emocjonalny klienta. Będą one prowadziły różnorodne konwersacje z klientami, ułatwiając im wybór i kierując ich w stronę decyzji o zakupie. Inteligentne półki będą także zapobiegały stratom oraz zarządzały zasobami, zaopatrzeniem i dostępnością próbek. Aby zmaksymalizować ich możliwości, inteligentne regały będą musiały być wsparte przez wyrafinowaną infrastrukturę serwerową, pozwalającą na zbieranie, gromadzenie i analizę danych oraz dostarczanie treści i innych usług prosto do półek.

Według raportu Intela dostępne regały będzie można podzielić na trzy kategorie: „Dobre”, „Lepsze” i „Najlepsze”. Dobre półki będą miały podstawowe czujniki i ograniczone możliwości wyświetlania oraz brak funkcji komunikacji. Lepsze półki zostaną wyposażone w bardziej wyrafinowane sensory i więcej wbudowanych inteligentnych funkcji a także lepszą łączność z chmurą. Czujniki zbliżeniowe zostaną zastąpione przez sensory umożliwiające widzenie obrazów, odczuwanie zapachów oraz rozumienie ich otoczenia. Będą wiedziały, jakie towary się na nich znajdują dzięki wykorzystaniu kamer, czytników RFID, wag i innych technologii. W tym samym czasie będą wchodzić w interakcje z klientem za pomocą kamer 3D, mikrofonów, czujników zbliżeniowych i dotykowych, powiązanych z wbudowanymi w regały procesorami, które pozwolą zminimalizować komunikację z chmurą, by zapewnić prywatność klientowi.

Najlepsze półki będą ponadto miały dostęp do chmury, dzięki czemu będą dostarczały informacje o produktach, prezentowały recenzje z mediów społecznościowych, wskazywały zniżki i indywidualnie kierowały poszczególnych klientów. Możliwe będzie także wprowadzenie dynamicznego lub personalnego ustalania cen czy promocji. Niektóre z półek mogą bazować na wykorzystaniu telefonu użytkownika – wyświetlacz, ekran dotykowy, mikrofon i nawet procesor – wszystkie mogą posłużyć do zapewnienia odpowiedniej interakcji. Inne będą bazować tylko na swoim, wbudowanym sprzęcie, a wiec na wyświetlaczach (LED, OLED, prezentujących wysokiej jakości wideo, czy też w końcu holograficznych). Jednakże instalacja takich wyświetlaczy powinna być dobrze przemyślana, ponieważ zbyt duża liczba jasnych ekranów na małej powierzchni może być nieco przytłaczająca. Jednocześnie, łatwe w użyciu interfejsy, potencjalnie oparte o dotyk, gesty oraz rozszerzoną lub wirtualną rzeczywistość mogłyby posłużyć do zapewnienia możliwości konwersacji z półką oraz ułatwiać personalizację produktów, co byłoby bardzo atrakcyjne dla klientów.

Inteligentne regały z odpowiednią mocą obliczeniową będą mogły również nawiązywać naturalną rozmowę z klientem i np. odpowiadać na jego pytania, choćby odnośnie tego, gdzie można znaleźć dany produkt. Następnie półka mogłaby zaproponować inne sugestie, zależne od tego, co interesuje klienta, bazując na jego historii zakupów.

W artykule na stronie Farnell element14 przeczytasz dalej o inteligentnych półkach oraz o technologii „NeWave Smart Shelf”, która pozwala detalistom na ciągłe monitorowanie poziomu zaopatrzenia na półkach, bez konieczności stosowania znaczników RFID na każdym produkcie oddzielnie. W publikacji także informacje na temat patentu firmy IBM „Inteligentne regały w przemyśle detalicznym” („Smart shelves for retail industry”). Każda z półek pracujących w ramach tego systemu jest wyposażona w siatkę czujników, a wśród nich czujniki nacisku, fotodetektory, mikrofony i sensory wykrywające rozlanie produktu. Oprócz tego są w nie wbudowane systemy przetwarzania danych, by obsługiwać informacje z czujników. Czujniki są zamontowane w podstawie każdej półki. System obejmuje także zestaw wyświetlaczy, które prezentują cechy sprzedawanych produktów. Informacje te są przekazywane przez sieć transmiterów bezprzewodowych. Polecamy dalszą lekturę tutaj.

Jak lokalizować klientów?

O ile inteligentne regały to kluczowe elementy nadchodzącej „Drugiej ery handlu detalicznego”, musza być one wspierane przez inne ważne źródła danych: usługi bazujące na lokalizacji. Takie dane mogą być analizowane by zrozumieć ścieżki, jakimi poruszają się klienci i uzyskać lepszy wgląd w zachowanie klientów, poprawić rozmieszczenie towarów w sklepie i ulepszyć wrażenia związane z zakupami. Śledzenie użytkowników może być realizowane pasywnie, w momencie gdy klient trzyma inteligentne urządzenie, ale z niego nie korzysta, lub aktywnie – gdy sięga po nie by uzyskać informacje lub usługi, zależne od aktualnej lokalizacji.

Wykorzystuje się tu (a właściwie eksperymentuje) różne technologie:

  • Wykrywanie z wykorzystaniem Wi-Fi: jest już obecnie stosowane, ale cechuje się niską dokładnością – do około 30 metrów;
  • Wi-Fi fingerprinting: bardziej zaawansowana odmiana triangulacji przez Wi-Fi, która korzysta z algorytmów uczących się, by zmapować profil Wi-Fi sklepu (dokładność na poziomie od 2 do 5 metrów);
  • Beacony bazujące na protokole Bluetooth LE;
  • Lokalizacja semantyczna: jest to technika pozwalają na przetwarzanie sygnału sieci Wi-Fi, by pomóc precyzyjniej określić, po której stronie ściany znajduje się aktualnie klient;
  • Badanie dźwięku w otoczeniu: w różnych sklepach słychać różne dźwięki. Można to wykorzystać by wesprzeć inne techniki lokalizacji i doprecyzować pozycję;
  • Aktywne nadawanie dźwięku: niektóre sklepy eksperymentują z dodawaniem sygnatur dźwiękowych do odtwarzanej muzyki, by pomóc urządzeniom zorientować się, gdzie się akurat znajdują;
  • Wykorzystanie akcelerometrów i czujników inercyjnych;
  • Inne podejścia mogą polegać na wizualnej triangulacji, wizualnym „fingerprintowaniu” oraz zastosowaniu pól magnetycznych (wykorzystanie wbudowanego w smartfon kompasu);
  • Własnościowe rozwiązania, takie jak stosowane w sklepie Amazon Go.

Należy się spodziewać, że technologie te ewoluują z czasem. Największą dokładność da się uzyskać poprzez połączenie ze sobą kilku z wymienionych technik. Analiza ruchu klientów w sklepie wymaga dokładności na poziomie około 2 m, a więc wystarczającej by określić, w której alejce znajduje się człowiek. Natomiast przewodnik po sklepie, prezentowany klientowi przed twarzą może wymagać dokładności na poziomie 1 m, by być rzeczywiście pomocnym i prowadzić klienta.

Podsumowanie

Dzisiaj sklepy stacjonarne muszą mierzyć się nadpodażą sklepów i silną konkurencją ze strony e-commerce. Inteligentna sprzedaż detaliczna to zbiór technologii sprzętowych i programowych, które pozwalają detalistom walczyć o swoją pozycję, oferując klientom lepsze wrażenia oraz usprawniając swoje codzienne działania.

W pełnej wersji artykułu przeczytasz również na temat:

  • Sklepu Amazon Go i automatyzacji zakupów oraz płatności za nie
  • Magicznych lustrach w sklepach odzieżowych
  • Nowościach w przemyśle meblarskim, który korzysta z wizualizacji 3D

 

Artykuły opublikowane w ramach cyklu IoT Hub

IoT Hub: Technologie Internetu Rzeczy

Wi-Fi w systemach Internetu Rzeczy

Bluetooth LE i jego wykorzystanie w IoT

ZigBee – otwarty standard sieci mesh

LoRaWAN i SigFox – dwa standardy sieci IoT

Iot Hub: Bezprzewodowe sieci czujnikowe i zasilanie systemów IoT

Internet Rzeczy… bez Internetu, czyli o cyberbezpieczeństwie systemów IoT

IoRT, czyli Internet Rzeczy Robotycznych