Pracownicy fabryki silników Forda w hiszpańskiej Walencji korzystają ze specjalnych kombinezonów umożliwiających wdrożenie zaawansowanej technologii śledzenia ich ruchów. W programie pilotażowym prowadzonym przez firmę Ford oraz Instituto Biomecánica de Valencia wzięło udział 70 pracowników w 21 obszarach produkcyjnych.

Stosowana w aplikacji technologia wykorzystywana jest m.in. podczas treningów sportowców. Służy ona do rejestrowania ich sposobu biegania, poruszania kończynami i innych ruchów, dając trenerom wgląd w trudne do uchwycenia detale. Pozwala to na podnoszenie umiejętności, a także umożliwia odtworzenie umiejętności sportowców w grach wideo.

Omawiane rozwiązanie wykorzystywane jest również przez firmę Ford do projektowania bardziej ergonomicznych stacji roboczych oraz poprawy komfortu pracowników i jakości samej produkcji. „Na boisku sportowym udowodniono, że dzięki technologiom śledzenia ruchu nawet niewielkie zmiany w sposobie poruszania się mogą przynieść ogromną korzyść” stwierdza Javier Gisbert, kierownik działu produkcji w fabryce silników Ford Valencia. „Dla naszych takie zmiany w ich stanowiskach roboczych mogą zagwarantować, że nawet przez wiele godzin będą oni mogli wygodnie pracować.”

Inspiracją do stworzenia systemu była jedna z aplikacji zrobotyzowanych prezentowanych na targach, gdzie wykorzystywany był kombinezon dzięki któremu robot odwzorowywał ruchy człowieka.

Infografika (hiszpański)

W omawianym systemie wykorzystywany jest obcisły kombinezon z piętnastoma niewielkimi czujnikami, które są bezprzewodowo podłączone do układu pomiarowego. System śledzi ruchy osoby podczas pracy, w szczególności zmiany położenia jej głowy, szyi, ramion i kończyn. Ruchy są rejestrowane przez cztery kamery – podobne do tych znanych z konsoli do gier. Przechwytywane obrazy są przetwarzane na trójwymiarową animację „szkieletu” użytkownika.

Pozyskiwane dane są wykorzystywane przez specjalistów z obszaru ergonomii pracy, którzy pomagają pracownikom przyjmować odpowiednią postawę. Dodatkowo pomiary wykonywane przez system, które związane są z cechami anatomicznymi pracowników, używane są do lepszego projektowania stacji roboczych, tak aby były one bardziej dopasowane do cech konkretnych osób.

W omawianym zakładzie produkowane są m.in. dwulitrowe silniki EcoBoost Duratec oraz nowy Ford Transit Connect. Projekt stanowi część trwających od 2003 roku prac, których celem jest zmniejszanie liczby wypadków podczas produkcji dzięki polepszaniu ergonomii pracy oraz wprowadzaniu zmian w procesach bazujących na pozyskiwanych danych. Firma Ford rozważa wprowadzenie podobnych rozwiązań w swoich innych zakładach w Europie.