Znajdująca się w Lęborku firma Farm Frites Poland jest od ponad dwóch dekad producentem wyrobów z ziemniaków, w tym frytek serwowanych w sieci restauracji McDonald’s. Przedstawiamy wdrożenia kolejnych elementów systemu ERP w przedsiębiorstwie. W przypadku firm produkcyjnych jest to wprawdzie dosyć standardowy rodzaj oprogramowania, jednak zakres wdrożenia, stopień integracji z obszarem produkcyjnym, a także fakt wykorzystania w krajowej firmie produkcyjnej powodują, że o wdrożeniu warto napisać również w kontekście Przemysłu 4.0.

Nowy park maszynowy i system ERP

W 2007 roku miała miejsce największa w historii fabryki modernizacja zakładu. Z hali produkcyjnej zniknęło aż 70% wysłużonych urządzeń, które zostały zastąpione nowoczesnymi maszynami. Niejako drugim elementem inwestycji mającej na celu wzrost wydajności produkcji było wdrożenie narzędzi IT. Wybrany tutaj został system ERP firmy QAD, z którą lęborska spółka już wcześniej współpracowała od lat. Jego dostawcą była firma DSR SA specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach informatycznych dla produkcji.

Wprowadzenie systemu ERP oznaczało możliwość łatwego planowania zadań operacyjnych, produkcji, a także korzystania z atutów interfejsu użytkownika bazującego na platformie .NET – łatwego wglądu do danych oraz ich klarownej wizualizacji. Projekt aktualizacji obejmował również wprowadzenie systemu QXtend umożliwiającego automatyzację połączeń z innymi aplikacjami.

Linia produkcyjna w Farm Frites Poland

Zarządzanie magazynami

Na tym wdrożenia się nie skończyły, bowiem kolejne dotyczy magazynów, o czym teraz szerzej. Poprzednio magazyn wyrobów gotowych firmy był zinformatyzowany w niewielkim stopniu (korzystano z systemu QAD WMS wyłącznie do numerowania palet), a w magazynie surowców do prowadzenia przyjęć i wydań materiałów korzystano arkuszy kalkulacyjnych, co uniemożliwiało m.in. kontrolowanie zrealizowanych transakcji czy śledzenie partii/serii.

Aby usprawnić pracę magazynów i zyskać pełną kontrolę nad przechodzącym przez nie towarem, zdecydowano się sięgnąć po moduł Eagle RF Express, który przeznaczony jest do zarządzania gospodarką magazynową. Ma on funkcję automatycznej identyfikacji (ADC/RF) i generowania kodów kreskowych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu użytkownicy mogą poprawić wydajność procesów związanych z wysyłaniem i odbieraniem towarów. Moduł, za pośrednictwem Internetu, dostarcza również informacje o stanie magazynów i historii poszczególnych elementów inwentarza, co ułatwia podejmowanie decyzji na poziomie zarządczym. RF Express funkcjonuje jako komponent systemu ERP.

Przebieg i efekty wdrożenia

Jak wyglądało powyższe wdrożenie? Przygotowania rozpoczęto od weryfikacji poprawności wprowadzenia do systemów QAD indeksów dla wszystkich przetwarzanych surowców oraz uruchomienia w nim zaawansowanych funkcjonalności zleceń zakupu, wraz z komponentem konsygnacyjnym. Kolejnym krokiem była instalacja samego Eagle RF Express, który obsługuje przyjęcia surowców na zlecenia zakupu i w pierwszej fazie wydania tychże surowców. Następnie uruchomiono dyskretne zlecenia robocze w systemie ERP i wydawanie do nich surowców w nowym module.

Byłem świadomy naszej sytuacji w zakresie gospodarki magazynowej i wiedziałem co chcę osiągnąć. Po dokładnej analizie możliwości modułu przekonany, że dla płynnego funkcjonowania całego zakładu produkcyjnego była to jedna z najważniejszych inwestycji, więc z łatwością udało mi się przekonać do niej zarząd spółki

Tadeusz Szkudlarek, Logistics Manager w Farm Frites Poland S.A.

Obecnie spółka korzysta ze wszystkich standardowych funkcji moduł Eagle RF Express. Podczas jego implementacji nie było potrzeby wprowadzania znaczących zmian w standardzie oprogramowania. Ważnym elementem okazałą się obsługa kodów SSCC wg standardu GS1. Obecnie Eagle RF Express wraz z systemem QAD nadzorują wszystkie procesy magazynowe w Farm Frites Poland S.A., począwszy od przyjęć dostaw surowców poprzez produkcję, sprzedaż i obsługę klienta na sprzedaży kończąc. Za pośrednictwem nowego modułu każdego dnia rejestrowanych jest ponad dwa tysiące transakcji.

Informatyzacja innych obszarów firmy

W następstwie wdrożenia systemu zleceń roboczych Farm Frites wprowadziło aplikacje QAD Planning & Scheduling Workbenches pozwalającą na usprawnienie pracy działu planowania produkcji i logistyki. W szczególności pozwala ono uzyskać dokładne terminy realizacji zleceń, podział mocy przerobowych i zapasów deficytowych. Oprogramowanie umożliwia określanie terminów realizacji  zleceń z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.

Innowacje objęły też kontrolę jakości. Dawniej proces ten był realizowany w oparciu o rejestrację danych w arkuszach Excela. Okazało się, że nakład pracy ręcznej do obsługi danych jest bardzo duży, co zrodziło potrzebę wprowadzenia stosownych rozwiązań zmierzających do przyspieszenia pracy laborantów oraz zwiększenia. System Kontroli Jakości pakietu QAD wykorzystuje dodatkowo możliwości urządzeń mobilnych, co pozwala na wprowadzanie wyników za pośrednictwem tabletu.

Obecnie obszary wspierane przez omawiane aplikacje obejmują szeroko pojętą gospodarkę magazynową, przy czym chodzi tu o gospodarkę zarówno produktami, które wytwarza zakład, jak i składnikami do produkcji. Firma oparła obsługę magazynu wysokiego składowania na  rozwiązaniu QAD Warehousing, który zapewnia automatyzację procesu logistyki materiałowej. System wspiera również część zaopatrzeniową i sprzedażową. Do tego dochodzą finanse i dodatkowe moduły, takie jak np. środki trwałe. Oprogramowanie obejmuje także rejestrowanie produkcji za pomocą systemu RF Express. System ma automatyczne interfejsy do aplikacji ERP u klientów, systemów gospodarki magazynowej u dostawców logistycznych oraz wewnętrznych rozwiązań obiegu dokumentów.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here