Ocenia się blisko połowa zakładów produkcyjnych w Europie Zachodniej inwestuje w robotyzację, technologie Big Data czy Internet Rzeczy. Powodem są pieniądze. Jak wynika z przeprowadzonych na początku 2017 roku badań Capgemini, inwestycje w inteligentne fabryki umożliwiają średni wzrost wydajności fabryk o 27%, i mogą wygenerować w optymistycznym scenariuszu nawet dodatkowe 1,5 biliona (to nie pomyłka!) dolarów przychodów do 2022 roku.

Analityka Big Data, Internet Rzeczy, wykorzystanie sztucznej inteligencji i zaawansowanej robotyki oraz Augmented Reality to technologie, które już wykorzystuje się w przedsiębiorstwach produkcyjnych, choć jeszcze nie na taką skalę, by można było mówić o rewolucji – to jeden z wniosków wynikających z lektury najnowszego raportu firmy doradczej Capgemini. Ta jednak wcale nie jest tak odległa, jak mogłoby się wydawać.

Spojrzenie na rok 2022

Zdaniem analityków Capgemini do końca 2022 roku co piątą fabrykę będzie już można nazwać mianem inteligentnej. Wdrażanie nowych technologii będzie szczególnie widoczne w sektorach lotniczym, obronnym czy motoryzacyjnym, gdzie już dziś pracownicy na hali produkcyjnej współpracują z inteligentnymi maszynami.

W tej chwili w branży produkcji przemysłowej już 67% fabryk podjęło działania w kierunku cyfryzacji zakładów. Niewiele mniej, bo 62% firm podjęło w tym zakresie działania w branży lotniczej i obronnej. Na drugim biegunie znajdują się firmy farmaceutyczne, gdzie co trzecie (37%) przedsiębiorstwo realizuje projekt cyfryzacji. Trudno jednak i w tym przypadku mieć powody do narzekania.

Zwiększenie efektywności i marż

Capgemini wskazuje, że w efekcie cyfryzacji fabryk i wyższej efektywności, będzie możliwe znaczne zmniejszenie kosztów operacyjnych. Oznacza to w praktyce większe dochody dla właścicieli zakładów produkcyjnych i możliwość obniżenia cen produktów. Dla przykładu, firma motoryzacyjna dzięki lepszemu zarządzaniu logistyką i niższym kosztom materiałów, zwiększeniu wydajności maszyn i ogólnej jakości produktów, będzie mogła nawet o 36% zwiększyć marżę operacyjną.

W tym kontekście nie powinno więc nikogo dziwić, że większość przedsiębiorstw produkcyjnych podjęło już kroki w kierunku cyfryzacji fabryk. Jedynie 16% badanych przez Capgemini przyznaje, że nie realizuje w tym obszarze żadnych działań, ani nie zamierza ich realizować w najbliższym czasie.

UE oraz USA przodują

Raport Capgemini zwraca uwagę, że liderami inwestycji są fabryki w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Pieniądze płyną tam do fabryk wartkim strumieniem. Już blisko połowa badanych firm we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii wdrożyła rozwiązania w obszarze inteligentnej fabryki przeznaczając na to co najmniej 100 mln dolarów. Dla porównania, na ten krok zdecydowało się zaledwie 28% fabryk w Indiach i 25% w Chinach.

Warto dodać, że z niedawnych badań przeprowadzonych przez BPSC, śląskiego dostawcę systemów IT dla produkcji, wynika, że oprogramowanie wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem posiada 77% firm.

Wpływ na globalną gospodarkę

Analitycy Capgemini prognozują, że do końca 2022 r. dzięki inteligentnym fabrykom I zwiększonej produktywności, globalna gospodarka może zyskać nawet 1,5 bln dolarów. „Na inwestycje nie jest jednak za późno, bo dziś zaledwie 6% organizacji znajduje się na zaawansowanym etapie digitalizacji produkcji. Co więcej, zaledwie 14% badanych stwierdza, że czuje się usatysfakcjonowana z efektów cyfryzacji” – zwraca uwagę Adam Stańczyk ze wspomnianej firmy BPSC.

Szkolenia i wzrost kompetencji

Co ciekawe, inwestycje w nowe technologie wpłyną stymulująco na rynek pracy. Analitycy zwracają uwagę, że o ile poprzednie fale automatyzacji produkcji powodowały zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników o niskich kwalifikacjach, to w przypadku cyfrowej rewolucji, w obliczu braku rąk do pracy, nie należy się spodziewać istotnych zmian. Robotyzacja i cyfryzacja wpłyną raczej na wyeliminowanie nieefektywnych działań niż spowodują zwolnienia.

Aż ponad połowa badanych (54%) deklaruje realizację szkoleń po to, by pracownicy mogli pozyskać cyfrowe kompetencje, 44% przedsiębiorstw inwestuje w pozyskanie cyfrowych umiejętności, by wyeliminować lukę wiedzy. Dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów – w obszarze automatyki, analityki czy cyberbezpieczeństwa, miejsc pracy będzie nawet więcej niż obecnie.

W powyższym kontekście ciekawa jest opinia Grégoire Ferré, który w firmie Faurecia pełni funkcję Chief Digital Officer. „Najwięcej korzyści daje połączenie wiedzy ludzi z inteligentnymi technologiami. Dla przykładu my wykorzystujemy roboty wszędzie tam, gdzie dla ludzi byłoby to zbyt obciążające. Tworzymy w ten sposób bezpieczniejsze środowisko pracy i pozwalamy pracownikom skoncentrować się na innych, bardziej istotnych zadaniach” – stwierdza.

Zobacz raport

Raport w postaci pliku PDF dostępny jest tutaj oraz na stronie Capgemini. Poniżej przedstawiamy metrykę badań ankietowych.

Wszystkie wykorzystane ilustracje pochodzą z cytowanego raportu firmy Capgemini dotyczącego tematyki Smart Factory. Zawierają one tłumaczenia tytułów naszego autorstwa (Portal Przemysł 4.0). W publikacji wykorzystano również informacje z firmy BPSC udostępnione przez inPlus Media.